Olli Saaristo HYY:n edustajistoon

16.11.2009

Helsingin Keskustaopiskelijat (HeKO) varmisti yhden paikkansa Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan(HYY) edustajistovaaleissa 3.-4.11. ja aurasi uutta uraa Haaga Helian oppilaskunnan(Helga) edustajistovaaleissa 21.10. Suhteessa muihin poliittisiin HeKO menestyi vaaleissa mainiosti: HYY:ssä pidimme asemamme lähes täsmälleen samalla äänimäärällä kuin kaksi vuotta sitten.  Helga:ssa olemme nyt ensimmäistä kertaa mukana varsin sitoutumattomassa edustajistossa.

HYY:ssä HeKO:n Keskeiset-listan saama äänimäärä oli 240, joka jättää taakseen Opiskelijademarit (186), KD Helsingin opiskelijat(139) sekä Perussuomalaisen vaaliliiton (50). Kokoomusopiskelijat (588) menettivät vaaleissa kaksi paikkaa, joista toisen tosin arvalla. HYYn
Vihreät (1045) olivat vaalien suurimpia häviäjiä menettäessään kolme paikkaa. Sitoutumaton vasemmisto (981) säilytti asemansa kuudella edustajallaan. HeKO oli ensimmäistä kertaa vaalirenkaassa Kokoomusopiskelijoiden ja KD Helsingin opiskelijoiden kanssa. Renkaan nimenä oli Pelastusrengas. Vaalien äänestysprosentti kasvoi viime vuosista ollen 35,27. Ehdokkaita oli vaaleissa yhteensä 908.

HYY:ssä edustajistoon tiensä selvitti Olli Saaristo, maa- ja metsätaloustieteen yo Viikistä, huimalla 83 äänellä. Ensimmäiselle varasijalle pääsi Kalle Peltokangas (teol.yo) 37 äänellä ja toiselle varasijalle Laura Kallio (teol. yo) 22 äänellä.

Helga:ssa edustajistoon valittiin Kai Kaartinen sekä Esko Virri listalta Punaisen aallon murtajat ilman äänestyksiä, koska ehdokkaita ei ilmoittautunut määräaikaan mennessä edustajiston enimmäismäärää 25:n. Helga:ssa järjestetäänkin 3.12. täydennysvaalit, joilla pyritään saamaan täyteen varsinaisten sekä varaedustajien paikat. Tällä hetkellä edustajistoon on valittu 18 jäsentä.

HeKO kiittää lämpimästi kaikkia äänestäjiä ja jatkaa työtä opiskelijoiden paremman huomisen puolesta!

Lisätietoja Kalle Peltokangas, vaalipäällikkö ja puheenjohtaja