Suomi kaipaa yhtenäistä Keskustaa

09.06.2010

Maalaisliitto - Keskustalla on ollut erityinen rooli Suomen historiassa. Itsenäistymisen ja sisällissodan ajoista tähän päivään olemme olleet rakentamassa suomalaista hyvinvointivaltiota ja alueellisesti tasa-arvoista Suomea. Karu tosiasia on, että ilman Keskustaa Suomi näyttäisi hyvin erilaiselta. Ihmisyydestä, maahengestä ja mahdollisuuksien tasa-arvosta ponnistavan puolueen eteen myös meidän nuorten on ollut mielekästä tehdä työtä.

Keskustaa kohtaan tuntemastamme arvostuksesta johtuen puolueemme ympärillä viimeiset vuodet käyty keskustelu on surettanut. Politiikan sisällöt ovat hukkuneet rahoituskuvioiden alle. Keskustelu on ollut välttämätöntä seurausta modernin yhteiskunnan ja vanhojen toimintatapojen yhteentörmäyksestä. Valitettavasti Keskusta on joutunut tämän myrskyn silmään, osasyynä tässä ovat sattumat ja median erityisen kriittinen suhtautuminen. Olennaisinta on katsoa peiliin: emme ole aina kyenneet kulkemaan toimintatavoiltamme edistyksellisen kansanliikkeen tavoin etunenässä.

Vaalirahakohun tiimellyksessä puolueemme on tehnyt paljon rahoituksen avaamiseksi. Keskusta on näyttänyt esimerkkiä muille isoille puolueille avaamalla vaalirahoitustaan pitkältä ajalta. Vaikka tämä on ollut arvostettavaa toimintaa, tehdyt toimet eivät ole parantaneet haavoja. Paitsi että puolueen kannatus on laskenut kaikissa käydyissä vaaleissa, myös gallupit ovat vakava viesti kansalta Keskustalle. Sisäisen luottamuksen lisäksi tarvitsemme luottamusta myös tavallisilta ihmisiltä, jotka eivät äänestä puoluekokouksessa.

Näemme, että puolueen yhtenäisyyden on oltava tulevassa puoluekokouksessa ykkösasia. Puoluesihteerivalinnassa ei ole kyse siitä annetaanko periksi "Etelän Medialle" vai ei. Kyse on keskustalaisten puoluetta kohtaan tuntemasta luottamuksesta, sen rakentaminen nykyiselle pohjalle vaikuttaa mahdottomalta. Puolueemme on vakavassa tilanteessa. Aistittavissa on aito riski siitä, että jos pöytää ei saada nyt puhdistettua riittävästi, puolue voi jopa jakaantua kahtia.

Puoluesihteeriksi ehdolla oleva Suomenmaan päätoimittaja Timo Laaninen on Keskusta-aatteen ihminen sydänjuuriaan myöten. Keskustan opiskelijaliiton puheenjohtajana ja Keskustanuorten liittosihteerinä toiminut puolueen mies on sittemmin siirtynyt politiikan taustalle ja ollut tärkeänä tukijana keskustalaisille pääministereille. Laanisen tuntevat ja hänen kanssaan työskennelleet ovat oppineet arvostamaan hänen kykyään kuunnella, ajatella ja kannustaa. Luotamme siihen, että Laanisen johdolla Suomen Keskustalla on mahdollisuus yhdistyä, päästä eteenpäin ja voittaa vajaan vuoden päästä olevat vaalit. Hän on vahvin ja paras valinta puoluesihteeriksemme.

Lahden puoluekokouksesta keskustalaisilla on mahdollisuus valita puolueelle uusi johtoviisikko. Tähän tilaisuuteen on mielestämme suhtauduttava vakavasti ja vastuuta tuntien. Ei ole yhdentekevää kuinka Keskustan käy.

Katja Asikainen
Keskustan Pohjois-Karjalan piirin varapuheenjohtaja