Timo Laaninen: On tekojen aika, ministeri Kiuru

27.02.2013

Puoluesihteeri, kaupunginvaltuutettu Timo Laaninen:

On tekojen aika, ministeri Kiuru

Keskustan puoluesihteeri, Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen Timo Laaninen odottaa hallitukselta ja erityisesti asuntoministeri Krista Kiurulta (sd.) konkreettisia asuntopoliittisia toimia hallituksen kokoontuessa puolivälin riiheen.

-Tuskin koskaan on puheiden ja tekojen ristiriita noussut yhtä räikeäksi kuin asuntopolitiikassa on tapahtunut tällä hallituskaudella. Ministeri Kiuru on luvannut vuokra-asuntotuotannon moninkertaistamista ja vuokrien reilua alennusta. Käytännössä vuokra-asuntotuotanto on romahtanut ja vuokrataso noussut. Työministeriön kortistoissa on lähes 26 000 työtöntä rakennusmiestä eli noin 3000 enemmän kuin kaksi vuotta sitten. Olemme todistamassa sd-vetoisen asuntopolitiikan konkurssia.

-Puheiden ja toiveiden sijaan nyt tarvitaan tekoja. Ehdotankin ratkaisuja, jotka purisivat asuntopulaan, kohtuuttoman korkeisiin asumiskuluihin ja tarjoaisivat työtä rakentajille.

- Panostaminen ainoastaan valtion lainoittamaan ja korkotuettuun rakentamiseen ei ratkaise ongelmia. Valtaosa suomalaisista hankkii asuntonsa vapaarahoitteisilta markkinoilta. Tämän tosiasian tunnustaminen olisi ensiaskel asumiskustannusten laskemiseen.

- Yleishyödyllisyyslainsäädäntöä tulee keventää vaikka määräajaksi vaikeassa suhdannetilanteessa. Yh-rakennuttajia koskevaa 40 vuoden määräaikaa voi verrata elinkautistuomioon. Myyntirajoitusten tulisi olla kohdekohtaisia ja määräaikaisia. Uusia vuokra-asuntoja saataisiin, jos yleishyödylliset rakennuttajat voisivat myydä esimerkiksi osan kohteistaan ja tuotannostaan sillä edellytyksellä, että rahat sijoitettaisiin uuteen vuokra-asuntotuotantoon. Uusista asunnoista osa voisi olla myös vapaarahoitteisia.

- Edellisen laman aikaan hyväksi todettua välimallia tulisi nytkin käyttää, jotta asuntotuotanto saataisiin liikkeelle. Uskon, että rakennusteollisuus lisäisi ratkaisevasti uusien vuokra-asuntojen tuotantoa, jos niiden rahat seisoisivat vanhassa yleishyödyllisessä tuotannossa nykyistä lyhyemmän ajan.

- Valtion korkotuki tulisi muuttaa prosenttiosuudeksi korosta. Tällöin se joustaisi markkinakorkojen mukaan. Ei voi olla tarkoitus, että kohtuuhintaisen asumisen tukemiseen tarkoitettujen lainojen korot ovat korkeampia kuin markkinakorot. Ei voi olla oikein, että valtio rahastaa yli 100 miljoonaa euroa vuodessa vanhoissa arava-asunnoissa asuvilta vaatimalla suuria korkotuottoja.

-Kunnat voivat helpottaa asuntopulaa vauhdittamalla kaavoitusta niin, että markkinoille saadaan riittävästi kohtuuhintaisia pientalotontteja.

Laanisen mielestä hallituksen pitää nyt nousta poterostaan ja esittää ennakkoluulottomasti uusia keinoja. Esimerkiksi keskustan ehdotus leasingmallin käyttöönotosta asuntomarkkinoilla kannattaisi nyt selvittää.

Lisätiedot:
Timo Laaninen, puhelin 010 289 7004