Teemu Kelkka: Me olemme kaikki samanarvoisia

19.10.2009

Teemu Kelkka: Me olemme kaikki samanarvoisia

Suomalaiset eivät elä enää 70-lukulaisessa yhteiskunnassa; yhteiskunnallinen murros kohti aitoa yhdenvertaisuutta on edistynyt lainsäädännöllisesti hurjin harppauksin. Mutta mikä onkaan syy siihen, että asenteet ovat jääneet osaltaan tuon vuosikymmenen pimeisiin hetkiin? Miksi me katsomme menneisyyteen, emmekä tulevaan?

- Mikään luotettava tieteellinen tutkimus ei todenna lapsen kasvavan huonommin ympäristössä, jossa hänellä on isän ja äidin sijaan kaksi isää tai kaksi äitiä. Miksi yhteiskunnassamme on niin paljon ennakkoluuloja silti? Mikä on esteenä todelliselle samanarvoisuudelle, kysyy Helsingin Keskustanuorten puheenjohtaja Teemu Kelkka

Helsingin Keskustanuorten puheenjohtaja ihmettelee, kuinka tavallinen ja ainutlaatuinen ihmislapsi voi muuttua toisten keskuudessa kummajaiseksi, jos kotona onkin kaksi isää, eikä “kuten aina on ollut”.

- Meidän on kansakuntana uskallettava katsoa eteenpäin, ja ymmärrettävä, että ei vanhempien sukupuoli määritä rakkautta lapseen eikä huolenpidon laatua tai vanhempana olemista. Taito olla rakastava ja huolehtiva vanhempi on jokaisessa yksilönä, muistuttaa Kelkka

Kelkka toivoo, että yhteisönä tämä upea kansakunta antaisi tilaa moninaisuudelle ja pyrkisi kohti yhdertaisuuden unelmaa.

- Ei ole meidän asiamme tuomita, vaan olla tukena ja puolustaa samanarvoisuutta. Ainoastaan yhdenvertaisena tämä upea ja uuttera kansakunta on eheä ja tulevaisuuteen katsova. Me kaikki olemme samanarvoisia, vain tekomme meidät erottaa, toteaa Kelkka.

Teemu Kelkka, 24, on Helsingin Keskustanuorten puheenjohtaja ja Helsingin Keskustan piiritoimikunnan jäsen.