Mika Rossi: Helsinki ilmastotalkoiden puulaakisarjassa - valtapuolueet istuvat hiilikasan päällä

06.09.2009

Keskustan Helsingin piirin puheenjohtaja Mika Rossi

HELSINKI ILMASTOTALKOIDEN PUULAAKISARJASSA - VALTAPUOLUEET ISTUVAT HIILIKASAN PÄÄLLÄ

Keskustan Helsingin piirin puheenjohtaja Mika Rossi pitää surkuhupaisina Helsingin kaupungin valtapuolueiden kokoomuksen, vihreiden ja sdp:n ilmastopuheita, kun ne samalla istuvat hiilikasan päällä hymyssä suin ihastelemassa Helsingin kaupungin energiayhtiön tuloksentekokykyä. Helsingin Energian voimalat pyörivät tällä hetkellä yli 90 % uusiutumattomilla polttoaineilla eli kivihiilellä, maakaasulla ja polttoöljyllä.

- Helsingissä tuotetaan viidennes koko maan kasvihuonepäästöistä. Tavoittelemme trendikkäästi kokoomuksen, vihreiden ja sdp:n johdolla kaupungille ilmastoystävällistä imagoa. Tavoite ei tule toteutumaan. Kokoomus, vihreät ja sdp luovat hiilikasan päältä mielikuvia, joilla ei ole todellisuuspohjaa, Rossi painottaa.

- Viimeksi keväällä arvioitiin kansainvälisessä vertailussa eurooppalaisia kaupunkeja ilmastotalkoiden näkökulmasta. Kuten jo aikaisemmin on ollut selvää, myös tuossa arviossa todettiin Helsingin olevan jäämässä jälkeen eurooppalaisista kilpakumppaneistaan. Me kilpailemme pian Itä-Euroopan kanssa samassa sarjassa, Rossi sanoo.

- Euroopassa pääkaupunki toisensa perään on ilmoittautunut ilmastotalkoisiin ja luopuvansa uusiutumattomien luonnonvarojen käytöstä energiatuotannossa. MTK:n puheenjohtajan esittämä visio, jossa Helsinki lämmitettäisiin kotimaisella uusiutuvalla energialla, on erittäin kannatettava. Tämä on realistista ja tavoiteltavaa, Rossi linjaa.

Lisätietoja: Mika Rossi 0400 588 696