Helsingin Keskusta: Helsingissä on tehtävä rohkeita energiakokeiluja

17.05.2015

Helsingin Keskusta:
Helsingissä on tehtävä rohkeita energiakokeiluja

Helsingin Keskustan mielestä Helsingin tavoitteena tulee olla pohjoismainen vihreän biotalouden ja kestävän kehityksen pääkaupunki, minkä tarvitsema energia tuotetaan kotimaisella uusiutuvalla energialla. Kaupungissa ei pala kivihiili ja autot eivät ole riippuvaisia öljystä. On tehtävä energia- ja liikennepoliittisia päätöksiä, jotka luovat edellytykset Suomen ja Helsingin kestävälle kehitykselle.

- Tarvitsemme selkeät ympäristötavoitteet, joihin myös sitoudutaan. Tavoitteenamme on, että hallitusohjelmassa on Hiiletön Helsinki 2025 -hanke, linjaa Helsingin Keskustan puheenjohtaja Ville-Veikko Rantamaula.

Helsingin vanhanaikaiseen energia-ajatteluun, välinpitämättömyyteen ja saamattomuuteen on saatava muutos. Maailma siirtyy vääjäämättä uusiutuvan energian aikakauteen. Muutosta uusiutumattomista energiamuodoista uusiutuviin voidaan verrata internetin veroiseen vallankumoukseen. Uusiutumattomien energialähteiden merkitys katoaa.

- On mahdollista, että Helsinki nousee globaaliksi edelläkävijäksi tässä muutoksessa. Edelläkävijyys tarvitsee kuitenkin päätöksiä, joissa pitäydytään. Biotaloudesta voidaan tehdä miljardiluokan business Suomelle, kiteyttää Rantamaula.

Tarvitsemme rohkeita kokeiluja ja kunnianhimoisia tavoitteita. Näin ei voi tehdä -ajattelusta on päästävä eroon. Lämmitysenergian käyttöä tulee vähentää voimakkaasti ja moderneja energiajärjestelmiä otettava käyttöön. Energia on tuotettava maalämmöllä, merilämmöllä, aurinkolämmöllä, biokaasuilla ja muilla bioenergian muodoilla sekä teollisuuden ja palveluiden hukkalämmöllä.

- Osa pääkaupunkia lähellä olevista energiajalostamoista luovuttaa hukkalämmön suoraan mereen. Tämä hukkalämpö voidaan hyödyntää Helsingin ja Vantaan kaukolämmössä. Kaukolämpöverkkoja voidaan myös yhdistää, jatkaa Rantamaula.

Lisätiedot:
Ville-Veikko Rantamaula, puheenjohtaja Helsingin Keskusta, puhelin 040 832 6682