Pikavipit vilpittömiksi

20.02.2008

KOL: Pikavipit vilpittömiksi!

Keskustan Opiskelijaliitto (KOL) vaatii hallitukselta toimia pikavippi-ilmiön suitsimiseksi. KOL haluaa asettaa pikalainojen myöntämiselle 12 tunnin aikarajan, kieltää niiden myöntämisen yöaikaan sekä kiristää pikalainayritysten tiedonantovelvoitteita.  Lisäksi KOL haluaa viranomaisten selvittävän, tekevätkö jotkut pikavippiyritykset liiketoimintaa perimällä pelkkiä käsittelymaksuja.

Pikavippiyhtiöt mainostavat näkyvästi pieniä, 20-2000 euron lainoja, joiden todellinen vuosikorko nousee useisiin satoihin prosentteihin. Usein pikavippejä ottavat sellaiset henkilöt, joilla muutenkin on  vaikeuksia raha-asioidensa kanssa. 12 tunnin väli pikavipin anomisen  ja myöntämisen välillä varmistaisi, ettei luottoja otettaisi  harkitsemattomasti esimerkiksi humalassa tai uhkapelejä varten. Vipin saaminen edellyttäisi myös varmistusviestin lähettämistä aikarajan umpeuduttua. Näin vaikeutettaisiin myös toisten ihmisten puhelinliittymien käyttöä pikavipin nostamiseksi.

Lisäksi pikavippiyritykset tulisi saada valtakunnalliseen rekisteriin niiden valvonnan helpottamiseksi. Yhtiöiden tulisi myös ilmoittaa selkeästi lainojensa todelliset vuosikorot lainanannon yhteydessä. Samoin kielteisen lainapäätöksen tapauksissa lainaa anovalta ei saisi periä käsittelykuluja. Näin estettäisiin tapaukset, joissa jotkut tekstiviesteillä pikavippejä lupaavat yritykset eivät edes käsittele asianmukaisesti laina-anomuksia, vaan jättävät lainat myöntämättä ja tekevät näin kannattavaa bisnestä pelkkien käsittelykulujen ja tekstiviestimaksujen perimisellä.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Juha Iso-Aho