Helsingin Keskustanuoret: Perustuloon perustuva sosiaaliturvamalli kehitettävä Suomeen

05.04.2012

4.4.2012 Vuosikokouskannanotto

Helsingin Keskustanuoret haluaa nostaa keskusteluun suomalaisen sosiaaliturvan uudistuksen. Nykyinen byrokraattinen ja vaikeasti hahmotettava kolmen luukun malli on purettava, ja se on korvattava negatiivisen tuloveron malliin perustuvalla perustulolla. Järjestö toivoo myös muilta poliittisilta nuorisojärjestöiltä ennakkoluulottomia avauksia sosiaaliturvajärjestelmän uudistamiseksi.

Perustulon perusosan suuruudeksi Helsingin Keskustanuoret kaavailevat 450–500 euron kokoluokkaa, joka korvaisi muun muassa nykyisen toimeentulotuen. Tähän päälle tulisi olla mahdollisuus saada avustusta esimerkiksi asumiseen. Tavoitteeksi uudelle sosiaaliturvan mallille Helsingin Keskustanuoret asettavat erityisesti kolme asiaa:

1)      Byrokratian ja hallinnon kulujen pienentäminen

2)      Ihmisten tasavertainen kohtelu eri puolilla Suomea

3)      Kannustinloukkujen purkaminen

Perustulo mahdollistaisi ihmisten käymisen osa-aikaisissa ja keikkatöissä niin, että niistäkin jäisi rahaa käteen. Nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä kannustaa passivoitumaan, kun pieniäkin töitä seuraa suuri lomakkeiden täyttely ilman minkäänlaista rahallista hyötyä, kun koko tienattu rahasumma vähennetään toimeentulotuesta täysimääräisesti. Myös opiskelijoiden asemaa perustulo parantaisi mahdollistaen aidosti täysipäiväisen opiskelun.

”Tarvitsemme Suomessa rohkeita tekoja ja aitoja innovaatioita, että tulevaisuudessa pystymme ylläpitämään hyvinvointivaltiota ja huolehtimaan heikommin menestyvistä ihmisistä. Tähän tarvitaan ideoita ja tekoja nuorilta puoluetaustaan katsomatta.” - toteaa Helsingin Keskustanuorten varapuheenjohtaja Esko Virri.

Tulevaisuuden Suomea on rakennettava yhdessä.

Helsingin Keskustanuoret

Lisätietoja:

Esko Virri, Keskustanuorten Helsingin piirin varapuheenjohtaja, eskvir(at)hotmail.com

Hannu Tiusanen, Helsingin Keskustanuorten toiminnanjohtaja, helsinki(at)keskustanuoret.fi