Keskustanuorten Kurvinen: Pääkaupunkiseudun valtapuolueet tunaroineet asuntokysymyksen

02.03.2011

Keskustanuorten puheenjohtaja Antti Kurvinen pitää asuntokysymyksen ratkaisemista yhtenä tulevan vaalikauden keskeisimpänä sosiaalisena kysymyksenä. Asuntopulaja muut asumisen hintaa nostavat tekijät eivät näy vain asuntovelkaisten arjessa, vaan kustannusten nousu heijastuu asumismuodosta riippumatta jokaiseen perheeseen.
- Hallituskauden aikana on ansiokkaasti korotettu perusturvaa. Valitettavasti tasokorotukset ovat vaan monen perheen kohdalta valahtaneet tyystin asumismenoihin, suree Kurvinen.

Asumiseen liittyvät viheliäiset ongelmat kulminoituvat pääkaupunkiseudulle.
Kurvinen syyttää pääkaupunkiseudun valtapuolueita Kokoomusta, Sosialidemokraatteja ja Vihreitä siitä, ettei niillä ole ollut todellista tahtoa asuntopulan korjaamiseen.
-Rakentamattomalle tonttimaalle pitää pääkaupunkiseudulla asettaa roima lisävero. Se rankaisee armotta keinottelijoita, jotka patoavat asuntotuotantoa pitämällä tonttejaan citykanien majapaikkana, jyrähtää Kurvinen.

Kurvinen on pahoillaan siitä, etteivät kaikki kunnat ole hyvällä suostuneet
toteuttamaan sosiaalista asuntotuotantoa. Kunnille tulee jatkossa asettaa velvoite, jolla taataan vuokra-asuntojen riittävyys. Jos asetettuihin tavoitteisiin ei päästä, pitää kunnan saamia valtionosuuksia karsia.
- Kermankuorimisajattelu, jossa jotkut kunnat katsovat oikeudekseen kaavoittaa vain hyvätuloisten pientaloalueita, on saatava loppumaan, vaatii Kurvinen.

Kurvisen mukaan kaupunkialueilla on tapahtumassa myös erittäin huolestuttavaa ja vieläpä alati jyrkentyvää jakoa hyväosaisiin ja kurjistuviin kaupunginosiin. On olemassa todellinen uhka sille, että Suomeen muodostuu monista maista tuttuja slummikaupunginosia, jonne muuttamista keskiluokka karttaa.
-Kuntapäättäjille on nyt vihonviimeinen kellonsoitto havahtua todellisuuteen.
Kaavoittamisen ja monipuolisen asuntotuotannon avulla kaupunginosien eriarvoistumiskehitys voidaan vielä pysäyttää, uskoo Kurvinen.

Lisätietoja:
Keskustanuorten puheenjohtaja Antti Kurvinen, 044 751 4257, antti.kurvinen (at) keskustanuoret.fi
Poliittinen suunnittelija Tuomas Vanhanen, 050 389 7258, tuomas.vanhanen (at) keskustanuoret.fi