Helsingin Keskusta: Nuorten kesätyösetelikokeilu koko kaupunkiin

11.11.2015

Helsingin Keskusta:
Nuorten kesätyösetelikokeilu koko kaupunkiin

Nuorten kesätyösetelikokeilua jatketaan ja laajennetaan kesällä 2016 alueellisesta kokeilusta koko Helsinkiä kattavaksi. Kokemusten perusteella kesäseteli on ollut hyödyllinen niin nuorille kuin työnantajille.

- Keskustan valtuustoryhmä esitti ryhmien budjettineuvotteluissa, että kaupungin talousarvioon vuodelle 2016 varataan 340 000 euroa kesäsetelikokeilun laajentamiseen. Esityksemme hyväksyttiin osana ryhmien budjettisopimusta, kertoo kaupunginvaltuutettu Timo Laaninen.

- Kokeilukesien tulosten arvioinnin jälkeen kesäsetelin vakinaistaminen on hyvä ratkaisu, toteaa Helsingin Keskustan puheenjohtaja Ville-Veikko Rantamaula. Näin kaupunki toteuttaisi myös käytännössä valtuustostrategiansa tavoitetta, jossa alle 18-vuotiaiden kesätyöpaikkoja lisätään yhdessä yritysten ja kolmannen sektorin kanssa, jatkaa Rantamaula.

Kokeilussa nuoret saivat kesätyöpaikan ja samalla edistettiin nuoren ensimmäistä työkokemusta. Työnantajat saivat uusia tai ensimmäisiä kokemuksia nuorten palkkaamisesta. Näin pidemmällä aikavälillä voi syntyä myös uusia työpaikkoja.  Kokeilussa syntyi 201 uutta työpaikkaa. Moni työnantaja ilmoitti palkanneensa setelin ansiosta suunniteltua nuoremman tai useamman työntekijän.

Helsingissä toteutettiin viime kesänä alueellinen kesäsetelikokeilu. Kokeilussa jaettiin 300 euron arvoinen kesäseteli yhdeksäsluokkalaisille kaupungin itäisellä, koillisella ja kaakkoisella alueella. Työnantaja sai kaupungilta korvauksen työllistämänsä nuoren palkasta. Korvauksen edellytyksenä oli vähintään 335 €/50 h suuruinen palkka. Kesäseteleitä jaettiin yhteensä 2286 kpl. Hyväksyttyjä seteleitä oli 458 kappaletta ja käyttöaste 19 %. Setelin kustannukset kaupungille olivat 131 400 euroa.

Lisätiedot:

Ville-Veikko Rantamaula, Helsingin Keskustan puheenjohtaja, puhelin 040 832 6682
Timo Laaninen, kaupunginvaltuutettu, puhelin 050 388 0004