Keskustan Kaikkonen, Peltokorpi ja Laaninen: Hallituksen päätös lakkauttaa Helsinki-Malmin lentoasema on virhe Keskustan kansanedustajat Antti Kaikkonen, Paula Lehtomäki ja Terhi Peltokorpi sekä Helsingin kaupunginvaltuutettu, puoluesihteeri Timo Laanin

23.10.2014

Keskustan Peltokorpi, Lehtomäki, Kaikkonen ja Laaninen: Hallituksen päätös lakkauttaa Helsinki-Malmin lentoasema on virhe

Keskustan kansanedustajat Terhi Peltokorpi, Antti Kaikkonen ja Paula Lehtomäki sekä Helsingin kaupunginvaltuutettu, puoluesihteeri Timo Laaninen paheksuvat hallituksen päätöstä siirtää Helsinki-Malmin lentoasemalla sijaitsevat toiminnot muualle. Hallitus teki asiasta päätöksen maaliskuussa 2014 budjettikehysten ja julkisen talouden suunnitelman yhteydessä. Liikenne- ja viestintäministeriö, Finavia ja Helsingin kaupunki tiedottivat tänään 23.10.2014, että valtio vetäytyy Helsinki-Malmilta jo vuoden 2016 aikana. Sen jälkeen alue palautuu Helsingin kaupungille, joka on suunnitellut ottavansa lentoaseman alueen asuntotuotantokäyttöön.

- Käytännössä hallituksen päätös tarkoittaa lentoaseman lakkauttamista. Vetoamme hallitukseen, jotta se harkitsisi vielä kerran, onko järkevää purkaa olemassa olevaa, tarpeellista ja toimivaa infrastruktuuria tilanteessa, jossa tonttimaata asunnoille on saatavilla muualtakin metropolialueelta, Kaikkonen, Lehtomäki, Peltokorpi ja Laaninen perustelevat.

Keskustalaisten mielestä lentosuoritteiltaan Suomen toiseksi suurimman lentokentän, Helsinki-Malmin lentoaseman lakkauttamispäätös heikentää pääkaupunkiseudun kansainvälistä saavutettavuutta ja elinkeinoelämälle korvaamattomia vapaan aikataulun kevyen kaluston liikenneyhteyksiä, jotka ovat olennaisen tärkeä kilpailuvaltti. Kenttä toimii tärkeänä ilmailun koulutuskenttänä, siellä on paljon harrastustoimintaa ja yritystoimintaa lennonopetuksesta laskuvarjohyppyihin. Nämä kaikki joutuvat nyt suuriin vaikeuksiin.