Helsingin ja Uudenmaan Keskustat: Maakuntavaltuusto valittava suoralla kansanvaalilla presidentinvaalien yhteydessä

08.03.2016

Helsingin ja Uudenmaan Keskustat:

Maakunnallista itsehallintoa muodostettaessa on maakuntavaltuutetut valittava jo ensimmäiselle kaudelleen suoralla kansanvaalilla. Keskustan Helsingin ja Uudenmaan piirit tyrmäävät ajatuksen, jossa maakuntavaltuusto nimettäisiin ensimmäisen kerran esimerkiksi puolueiden tai kunnanvaltuustojen toimesta.

- Suurimmassa Uudenmaan maakunnassa suora kansanvaali on ainoa, aidosti demokraattinen tapa saada kaikkien äänioikeutettujen ja puolueiden ääni kuuluviin uudessa maakuntavaltuustossa, toteavat Helsingin piirin puheenjohtaja Ville-Veikko Rantamaula ja Uudenmaan piirin puheenjohtaja Jasi Kuokkanen.

- Vaikka ensimmäinen kausi olisikin lyhyt, antaa avoin vaalitapa päättäjiä valittaessa uskottavan ja avoimen kuvan siitä, ketkä ja mitkä puolueet päättävät ja ovat vastuussa maakunnan asioista, toteaa Rantamaula. - Maakuntavaalit on järkevintä järjestää presidentinvaalien yhteydessä tammikuussa 2018. Tällä takaamme aktiivisen osallistumisen vaaleihin, pohtii Rantamaula.

-On tärkeää, että jokainen äänestysikäinen pääsee itse, aidosti ja demokraattisesti äänestämällä päättämään maakuntavaltuutetuista, jatkaa Kuokkanen. Tämä on kaikkien maakunnan alueella asuvien ihmisten etu, summaavat puheenjohtajat.

Lisätiedot
Ville-Veikko Rantamaula, Helsingin Keskustan puheenjohtaja, puhelin 040 832 6682
Jasi Kuokkanen, Uudenmaan Keskustan puheenjohtaja, puhelin 050 5423703