Terveysasematon saari

11.02.2013

TERVEYSASEMATON SAARI

Ensin Lauttasaaresta lakkautettiin laboratoriopalvelut ja seuraavaksi viedään terveysasema. Tämä oli luettavissa lauantaina 2.2. apulaiskaupunginjohtaja Laura Rädyn haastattelusta Helsingin Sanomissa. Tätä samaa viisua on kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Lasse Männistö veisannut jo jonkin aikaa.

Esityksessä korostuu kokoomuksen vahvempi selviää ja voittaa -asenne. Räty ja Männistö eivät selvästikään kuulu niihin, jotka tarvitsevat lähipalvelujen, mutta meitä on paljon, jotka tarvitsevat. Me, saarella asuvat, lapsiperheet sekä saarella asuva ikääntyvä väestö tarvitsemme terveyspalveluja. Välimatka eivät toki Helsingissä ole mahdottomia verrattuna moneen muuhun kuntaan, mutta väestömäärä on myös toisenlainen. Lauttasaari on reilun 20 000 asukkaan saari, jossa palvelut ovat olleet hyvin saavutettavissa. Suurin vaara on juuri siinä, että ne henkilöt, joille terveyspalveluihin hakeutuminen ei ole niin mieluisaa, vaikka välttämätöntä, jättävät hakeutumatta palveluihin. Tämä jos mikä tulee kaupungillemme kalliiksi.

Mielenkiinnolla jään seuraamaan seuraavatko lauttasaarelaiset valtuutetut ja luottamushenkilöt, erityisesti kokoomuksen luottamushenkilöt, Laura Rädyn ja Lasse Männistön ohjauksessa kohti terveyspalveluiden alasajoa Lauttasaaressa. Ratkaisuna ei myöskään voi olla, että Lauttasaaren terveysaseman tilat myydään yksityiselle yritykselle, jonka asiakkaiksi saarelaiset ohjataan omalla kustannuksella tai palvelusetelein.

Lauttasaaren keskustaseura on tukenut ja tukee omaa terveysasemaa.

Sanna Lehtinen, Sanna Rauhansalo ja Juha Sarlund