Kiviniemi, Kaikkonen ja Lehtomäki: Lapsilisien leikkaus voidaan välttää kokonaan

28.03.2014

Lapsilisien leikkaus voidaan välttää kokonaan

Kataisen hallituksen päätös kohdistaa leikkaukset ja veronkorotukset pienituloisiin, perheellisiin ja tavallisiin työssäkäyviin on oikeutetusti herättänyt suuttumusta.

Tässä ollaan, kun hallitus on kolme vuotta seurannut sivusta työttömyyden pahentumista ja talouden syöksymistä. Ratkaisut kasvun ja uusien työpaikkojen luomiseksi ovat koko vaalikauden olleet pahasti vajaamittaisia.

Ylen mukaan omatunto on alkanut soimaamaan hallituksen vasenta siipeä. SDP ja Vihreät kuulemma miettivät, miten lapsilisien leikkausta voidaan korjata. Itse leikkauspäätöstä ne eivät kuitenkaan peruisi.

Parempi myöhään, kuin ei milloinkaan. Vasemmistoliitto sentään havahtui Kokoomuksen kovan oikeistopolitiikan epäoikeudenmukaisuuteen jo kehysriihessä. Tosin Vasemmistoliiton havahtumiseen meni kolme vuotta.

Keskustalla on ratkaisu. Lapsilisien leikkaus voidaan välttää kokonaan sillä, että hallitus luopuu kotihoidontuen pakkokiintiöinnistä ja tai oppivelvollisuusiän pidentämisestä. Kumpikaan ei ole ratkaisu Suomen ongelmiin.

Kotihoidontuen pakkokiintiöinti vie perheiltä valinnanmahdollisuuden, asettaa perheet keskenään eriarvoiseen asemaan ja tulee kalliiksi veronmaksajille, kun kuntien kustannukset kasvavat. Pahimmillaan se myös lisää työttömyyttä, joka jo nyt on 9,1 prosenttia. Työelämän tasa-arvon edistämisessä paljon vaikuttavampi keino on vanhemmuuden kustannusten oikeudenmukaisempi jakaminen. Siinä ei ole tämän hallituksen aikana tapahtunut mitään. Oppivelvollisuusiän pidentäminen on jatkoa hallituksen epäonnistuneelle nuorisotakuulle. Se tulee kalliiksi veronmaksajille eikä ratkaise nuorisotyöttömyyttä. Sosiaalidemokraattisen massapolitiikan sijaan tarvitaan täsmätoimia, joilla autetaan kaikkein vaikeimmassa asemassa olevia.

Lisätietoja: kansanedustajat Antti Kaikkonen, puhelin 050 511 3160, Mari Kiviniemi, puhelin 050 511 3189 ja Paula Lehtomäki, puhelin 050 511 3159