Kristiina Ruuskanen: Koulu on tehnyt demokratiasta uhanalaista

26.08.2010

Helsingin Sanomien (18.8.) haastattelema 20-vuotias helsinkiläisen kommentoi, ettei äänestäminen kiinnosta. Nuori mies kertoi jonkun muun voivan hänen puolestaan päättää asioista ja luottavansa viiden miljoonan muun suomalaisen äänestävän.

Lausunto ei ollut yllättävä, sillä äänestystilastot ovat jo pitkään osoittaneet monen muunkin nuoren ajattelevan juuri näin. Sen sijaan, mietin miten suurta häpeää peruskoulujen opetussuunnitelmien laatijat ja koulujen rehtorit mahtavatkaan tuntea lukiessaan nuorten äänestyskielteisiä lausuntoja.

70-luvun ylipolitisoituneen aikakauden jäljiltä peruskouluissa, lukioissa ja ammattikouluissa mentiin toiseen ääripäähän. Politiikkaan eli yhteisten asioiden hoitamiseen kasvattaminen jätettiin pois. Samalla vietiin monelta sukupolvelta ymmärrys siitä, että meidän jokaisen tehtävänä on osallistua yhteiskunnan rakentamiseen - että Suomi on juuri sellainen maa ja yhteiskunta, jonka siitä teemme. Äänestäminen on kansalaisoikeuksista ja -velvollisuuksista tärkeimpiä.

Helsingin poliittiset nuorisojärjestöt yhdessä suunnittelevat parhaillaan koulukiertuetta, joka antaisi koululaisille mahdollisuuden tavata eri poliittisten suuntausten nuoria edustajia ja harjoittaa omaa kriittistä ajatteluaan.

Toivon todella, että koulut tarjoavat meille mahdollisuuden tulla antamaan nuorille suomalaisille demokratiakasvatusta, sillä ne itse näyttävät siinä epäonnistuneen.

Kristiina Ruuskanen
Helsingin Keskustanuorten puheenjohtaja