Keskustanuoret ja KOL: Ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuoltoon tolkkua ja tasavertaisuutta

10.10.2008

Keskustanuoret ja Keskustan Opiskelijaliitto vaativat, että ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuoltopalveluja kehitetään tasavertaiseksi yliopisto-opiskelijoiden kanssa.

Nykyinen tilanne, jossa akateemiset opinnot yliopistossa takaavat varman ja helposti saatavilla olevan terveydenhuollon ja jossa ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveyspalvelut ovat monin paikoin täysin hunningolla, on kestämätön.

Kuntien on voimassa olevan mallin mukaan otettava vastuu ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollosta. Ensiarvoisen tärkeää on huolehtia perusterveydenhuollon palveluista, mutta myös suun terveydenhuollon ja mielenterveyspalvelujen tarjontaa on parannettava. Henkilöstön määrä opiskelijaa kohden tulee täyttää opiskelijaterveydenhuollon suositukset.

”Ennaltaehkäisevä terveydenhuolto, erityisesti mielenterveyteen liittyvissä asioissa, on ensiarvoisen tärkeää kaikkien korkeakouluopiskelijoiden osalta. Sillä on niin kansanterveyden kuin kansantaloudenkin kannalta mittavia vaikutuksia”, Keskustanuorten puheenjohtaja, kansanedustaja Tuomo Puumala korostaa.

Jotta terveydenhuoltopalveluja voidaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden osalta kestävästi parantaa, tulee sosiaali- ja terveysministeriön välittömästi käynnistää kattava selvitystyö, jonka avulla voidaan valita käytännöllisin ja rahoitukseltaan kestävin malli terveydenhuollon järjestämiselle jatkossa. Selvitystyöryhmän tulee saada työnsä valmiiksi tiiviissä aikataulussa.

Keskustanuorten ja Keskustaopiskelijoiden mielestä olisi järkevää, että ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuoltoon tarkoitettu valtion rahoitus osoitetaan kuntien sijaan suoraan oppilaitoksille, jotka päättävät ja vastaavat kukin tahollaan terveydenhuollon järjestämisestä ja maksujen keräämisestä opiskelijoiltaan.

”Tällä vältetään nykyinen tilanne, jossa tähän tarkoitukseen tarkoitettu rahoitus eksyy matkan varrella muuhun terveydenhuoltoon paikkakunnalla”, Keskustaopiskelijaliiton puheenjohtaja Juha Iso-Aho uskoo.

Vakuutusperustainen ja säätiömallinen terveydenhoito voi olla mukana myös näissä kaavailuissa, jos pienten yksiköiden terveydenhoito voitaisiin siirtää säätiöltä kunnille tai yksityiselle.

Lisätietoja:

Tuomo Puumala

Suomen Keskustanuorten puheenjohtaja, kansanedustaja

tuomo.puumala@eduskunta.fi p. 050 512 1891

Juha Iso-Aho

Keskustaopiskelijaliiton puheenjohtaja

puheenjohtaja@keskustaopiskelijat.fi p. 050 374 5416

Annika Saarikko

Keskustanuorten sivistys- ja nuorisopolitiikan vastaava
annika.saarikko@utu.fi p. 040 7446 77