Juha Sipillä: Keskusta on ainut vaihtoehto suurkuntahankkeelle

27.10.2012

Keskusta on ainut vaihtoehto suurkuntahankkeelle

Suomalaiset äänestävät sunnuntaina poikkeuksellisessa tilanteessa. Suomea on uudistettava, mutta vain vastuullisella oppositiolla on vastaukset tärkeimpiin kysymyksiin: miten sosiaali- ja terveyspalvelut tulevaisuudessa hoidetaan ja mikä on suomalaisten kotikuntien tulevaisuus.

Terveys- ja sosiaalipalvelujen järjestämisestä hallitus ei kyennyt tuomaan omaa vaihtoehtoaan vaalikeskusteluun. Huomenna vaaliuurnille menevät kansalaiset eivät tiedä, pääseekö omassa kotikunnassa lääkäriin tulevaisuudessa. Kuntien työntekijät eivät tiedä, kuka on heidän työnantajansa jatkossa. Valittavat valtuutetut eivät tiedä, säilyykö oman kotikunnan itsenäisyys. Hallituksen linjasta varmaa on vain Kokoomuksen ja SDP:n yhteinen tavoite yli 200 kotikunnan lakkauttamisesta. Sairaanhoitopiirit hallitus on jo päättänyt lakkauttaa.

Kun hallitus on toimintakyvytön toimikautensa tärkeimmässä asiassa, miten se voi ylipäätään hoitaa suomalaisten asioita enää?

Keskustan ehdokkaita äänestämällä suomalaiset voivat olla varmoja, että jokaisessa kunnassa säilyy terveyskeskus ja että kuntaliitoksia tapahtuu vain vapaaehtoisesti.

Keskustan kotikunta-maakuntamallilla lähipalvelut turvataan koko Suomessa. Kuntien yhteistyöllä maakunnittain hoidetaan leveämpiä hartioita vaativat sosiaali- ja terveyspalvelut. Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon väliset raja-aidat poistuvat. Hallinnon vähenemisen ja tietojärjestelmien yhteensovittamisen kautta lääkäreille ja hoitajille jää aikaa hoitaa sairaat ja vanhukset. Keskustan mallilla on asiantuntijoiden tuki. Se on käytössä useimmissa Euroopan maissa ja se vastaa kansalaisten toiveisiin palveluista.

Kannustan kaikkia suomalaisia koko Suomessa äänestämään huomenna. Nyt jos koskaan äänestäminen on oikeus. Jokaisella kansalaisella on postinumerosta ja varallisuudesta riippumatta oikeus lähipalveluihin, oikeus vaikuttaa oman kotikuntansa tulevaisuuteen ja oikeus päättää, mihin kotinsa ja elämänsä rakentaa. Isänmaan tulevaisuudesta on kyse, sillä nyt tehtävät uudistukset vaikuttavat vuosikymmeniä eteenpäin.