Helsingin poliittiset nuorisojärjestöt: Opetusviraston tehtävä yhteistyötä oppilaskuntien kanssa

26.11.2008

Helsingin poliittiset nuorisojärjestöt ovat huolissaan tiedoista, joiden mukaan opetusvirasto on kieltämässä Helsingin lukioilta viikon mittaiset syyslomat kuulematta opiskelijoiden mielipidettä asiasta. Nuorisojärjestöjen mielestä opetusviraston toiminta murentaa nuorten luottamusta virastoa kohtaan; opetusvirasto on aiemminkin tehnyt päätöksiä nuorien mielipiteistä välittämättä.

Päätökset syysloman pituuden kaltaisista asioista tulee jatkossakin tehdä koulukohtaisesti, tuolloin koulujen ja opiskelijoiden tarpeet voidaan huomioida tapauskohtaisesti. Vaikka opetuslautakunta on jo vuosi sitten linjannut syysloman pituudeksi kaksi päivää, tähän saakka lukioilla on ollut mahdollisuus koulukohtaisiin joustoihin. Pitkä syysloma tukee opiskelijoiden jaksamista katkaisemalla pimeän syyslukukauden ja tarjoamalla mahdollisuuden kouluasioista irrottautumiseen. Lisäksi se mahdollistaa erityisesti erityistehtävän saaneissa lukiossa opiskeleville ulkopaikkakuntalaisille nuorille loman perheidensä luona.

Poliittiset nuorisojärjestöt muistuttavat, että lain mukaan nuoria on kuultava kaikissa heitä koskevissa päätöksissä ja pitkillä syyslomilla on ollut laaja kannatus opiskelijoiden keskuudessa. Järjestöjen mielestä kouluja koskevissa päätöksissä virkamiesten tulisi tehdä yhteistyötä oppilaskuntien kanssa ja näin rakentaa luottamusta nuorten ja viranomaisten välille sekä kannustaa nuoria osallistumaan yhteisten asioiden hoitoon.

Niina Ilola
Etelä-Suomen Vasemmistonuoret