Helsingin Keskustanuoret: Tuoreita ideoita puoluejohtoon

07.06.2012

Tuoreita ideoita puoluejohtoon

Keskusta on viimeiset vuodet ollut suuressa myllerryksessä. Suurista toiveista huolimatta kaksi vuotta sitten pidetystä Lahden puoluekokouksesta ei Keskustan kannatusta saatu merkittävään kasvuun, vaan päinvastoin puolueen kannatus romahti ennennäkemättömän alhaiseksi. Tähän yhtenä syynä oli se, että puoluejohdon vaihtumisen olisi pitänyt näkyä enemmän puolueen poliittisissa linjauksissa. Nyt puoluejohto on jälleen voimakkaasti uudistumassa, ja nyt jos koskaan tarvitaan linjauksia talouskriisin varjossa kehittyvien tulevien vuosien ollessa Suomen ja Keskustan kannalta erityisen tärkeitä.

Helsingin Keskustanuoret vaativat nyt Rovaniemen puoluekokouksen alla kaikilta puolueen johtoon pyrkiviltä uusia aloituksia ja ideoita Suomen Keskustan politiikan uudistamiseksi ja terävöittämiseksi. Rohkeat työreformin kaltaiset aloitteet ovat tarpeen, kun Suomen heikkenevää julkista taloutta sekä eläkepommin vaikutuksia aletaan tosissaan korjaamaan. Väistämättömien muutoksien edessä ei pidä sortua hedelmättömään muutosvastarintaan, vaan tarjota keskustalainen vaihtoehto joka huomioi myös heikoimmassa asemassa olevat yhteiskunnan jäsenet.

Kahdeksan vuoden hallitusvastuun aiheuttamasta turtumisesta on päästävä eroon, ja puolueen pitää voimakkaasti päivittää tavoitteensa vastaamaan 2010-luvun kansalaisen tarpeita ja toiveita. ”Emme voi vain piiloutua vastuullisuuden ja puolueettomuuden viitan taakse, vaan meillä on oltava rohkeutta tarttua epäkohtiin koskevat ne sitten esimerkiksi sosiaali- tai kielipolitiikkaa” - toteaa Helsingin Keskustanuorten varapuheenjohtaja Esko Virri.

Santeri Alkion 150-vuotisjuhlaa ei tule viettää pelkästään vanhojen fraasien toistelun juhlavuotena, vaan meidän on Alkion hengen mukaisesti rohkeasti ja ennakkoluulottomasti visioitava tulevaa maailmaa ja tehtävä töitä hyvän tulevaisuuden rakentamiseksi. ”Helsingin Keskustanuoret lähtevät Rovaniemelle uudistamaan puolueen linjaa ja työskentelemään puolueohjelman kanssa. Olemme vahvasti sitä mieltä, että mikään puoluejohdon kokoonpano ei selviä ilman todellista kentän ääntä, joka parhaimmillaan näkyy puoluekokouksen aloitteissa ja kannanotoissa”- linjaa Helsingin Keskustanuorten puheenjohtaja Santalainen Alena.

Helsingin Keskustanuoret lähtevät iloisella noin 20 henkilön joukolla ensi perjantaina alkavaan Rovaniemen puoluekokoukseen linjaamaan Keskustan tulevaisuutta.

Alena Santalainen, puheenjohtaja santalaynen.alena(at)gmail.com

Esko Virri, varapuheenjohtaja eskvir(at)hotmail.com