Helsingin Keskustanuoret: Äänestäminen on jokaisen velvollisuus

12.01.2012

Helsingin Keskustanuoret: Äänestäminen on jokaisen velvollisuus

Toisena ennakkoäänestyspäivänä Helsingin Keskustanuoret haluavat muistuttaa Suomen kansalaisia äänestämisen tärkeydestä. Helsingin Keskustanuoret uskovat, että jokainen ääni on korvamaton panos yhteiskunnan tulevaisuuden rakentamiselle.

”Äänestämättä jättäminen ei ole vaihtoehto eikä edes mielenosoittamisen muoto, vaan tapa välittää vastuuu omasta tulevaisuudesta muille”, sanoo Helsingin Keskustanuorten puheenjohtaja Alena Santalainen. Helsingin Keskustanuoret uskovat välinpitämättömyyden yhteiskunnallisista asioista, jota näkyy myös monissa nuorissa, kostautuvan juuri heille lähitulevaisuudessa.

”Ei voi syyttää ketään muuta kuin itseään asioiden mennessä yhteiskunnassa itsesi kannalta päin mäntyä, jos jäit kotiin hengailemaan äänestämisen sijaan”, toteaa Helsingin Keskustanuorten varapuheenjohtaja Esko Virri. Äänestämättä jättämisen sijaan voi myös protestoida jättämällä äänestyslootaan tyhjän äänestyslapun, jos kukaan ehdokkaista ei miellytä. Suurten ikäluokkien valta Suomessa perustuu heidän korkeaan äänestysaktiivisuuteensa, joten nuortenkin on syytä osallistua aktiivisesti demokraattiseen päätöksentekoon. Merkittävä osa sitä on oikeus äänestää vaaleissa.

Helsingin Keskustanuoret toivovat presidentivaaleissa nuorison luovan uuden jytkyn Suomen politiikassa. ”Olisi mahtavaa, jos jokainen nuori kävisi vaaliuurnalla. Se näyttäisi vahvasti, että nuorissa on voima ja tulevaisuus”, pohtii Alena Santalainen.

Lisätietoja:
Santalainen Alena