Helsingin Keskusta on pettynyt Helsinki-Malmin lentokentän kohtalosta

05.10.2015

Helsingin Keskusta on pettynyt Helsinki-Malmin lentokentän kohtalosta

Yksiselitteinen tavoitteemme oli säilyttää kulttuurihistoriallisestikin merkittävä Malmin lentokenttä ilmailukäytössä. Edellisen hallituksen tekemä päätös Malmin lentokentän osalta olisi pitänyt purkaa, kertoo Helsingin Keskustan puheenjohtaja Ville-Veikko Rantamaula.

Tuntuu erikoiselta, että lentokenttää koskevat selvitykset olisivat riittävät, kun lentokentälle ei ole selvinnyt edes korvaavaa paikkaa, ihmettelee Rantamaula. Nyt puretaan hirvittävällä kiireellä sellaista, mitä ei saada enää takaisin. Tilalle tulee kevein päätösperustein suolle rakennettuja kerrostaloja, joiden rakennuskustannukset nousevat maaperän vuoksi niin korkeiksi, että tällä hetkellä koteja kipeästi kaipaavilla ihmisillä ei todennäköisesti ole niihin varaa, ärähtää Rantamaula.

Eikö Helsinki ole oppinut mitään esimerkiksi Arabianrannan ja Kalasataman välisen alueen rakentamisesta. Asunnot eivät synny kaavoituksella, vaan sillä, että rakennuskelpoisille alueille rakentaa rakennusliikkeet. Nyt ollaan tuhoamassa suolle rakennettu Malmin lentokenttä ja kulttuurihistoriallisesti merkittävä alue uusien kerrostalojen tieltä, joiden rakentaminen olisi järkevämpää toisaalle ja parempaan maaperään, summaa Rantamaula.

Lisätiedot: Ville-Veikko Rantamaula, puheenjohtaja Helsingin Keskusta, puhelin 040 8326 682