Helsingin Keskusta: Asiajohtaminen jää jakojäännöksesksi

22.11.2011

Helsingin Keskusta:

Asiajohtaminen jää jakojäännökseksi

Pääkaupunkiseudun suurimpien kaupunkien johtopaikkojen jako on ollut viime kuukausina surkuhupaisaa seurattavaa. Sinipunavoimien sulle-mulle -leikki Helsingin, Espoon ja Vantaan johtajapaikkoja jaettaessa nakertaa kaupunkilaisten uskoa sekä julkisen sektorin osaamiseen että poliittiseen järjestelmään.

Näin räikeässä valtapolitiikassa asiantuntemus ja johtamistaidot jäävät aina jakojäännöksiksi. Poliittisella kokemuksella on ja pitääkin olla suurten kaupunkien johtopaikoilla arvonsa. Mutta arveluttavaa on, että olennaisimmat valintakriteerit toistuvasti syrjäyttää Kokoomuksen tai SDP:n jäsenkirja.

Suhmurointi muuttaa muodollisesti avoimet haut kummallisiksi varjonyrkkeilyiksi. Asiallista keskustelua kaupungin tai toimialan menestyksekkään johtamisen edellytyksistä ei päästä käymään varteenotettavien hakijoiden loistaessa poissaolollaan. Minne on kadotettu kaupunkilaisten oikeus hyvään johtamiseen?