Äänestä ydinvoima historiaan

22.02.2010

Hyvä keskustanuori,

Keskustanuoret ovat osallistumassa monien muiden poliittisten nuorisojärjestöjen kanssa Äänestä ydinvoima historiaan -kampanjaan. Äänestä ydinvoima historiaan on kampanja, joka tarjoaa kansalaisille keinon vaikuttaa kansanedustajiin heidän äänestäessään tänä vuonna ydinvoiman lisärakentamisesta.

Kampanjassa ihmiset sitoutuvat äänestämään vuoden 2011 eduskuntavaaleissa sellaista kansanedustajaa, joka eduskunnassa äänestää ”ei” uusille reaktorihakemuksille. Kampanja rohkaisee kansanedustajia hylkäämään suunnitelman ydinsähkön viennistä sekä vaatimaan satsauksia turvallisiin ja kestäviin energiaratkaisuihin.

Jo vähintään 7 500 äänestäjää (18.2. aamulla) on sitoutunut lisäydinvoiman vastaisen kansanedustajan äänestämiseen. Eduskunta äänestää ydinvoiman lisärakentamisesta tämän vuoden aikana. Kaikkien Olkiluoto 3:sta annettujen lupausten pettäminen on jo osoittanut, että vuonna 2002 tehty päätös ydinvoiman lisärakentamisesta oli virhe.

Suomalaisten mielipide onkin kääntynyt viime vuosina ydinvoiman lisärakentamista vastaan. Äänestä ydinvoima historiaan -kampanja pyrkii saamaan kansanedustajat kuuntelemaan äänestäjien mielipidettä. Suomen tulevaisuus perustuu energiatehokkuudelle ja uusiutuvalle energialle - ei ydinsähkön viennille ja ydinjätevarastojen paisuttamiselle.

Suomen luonnonsuojeluliitto, Natur och Miljö, Maan ystävät, Luonto-Liitto ja Greenpeace avasivat Äänestä ydinvoima historiaan -kampanjan maanantaina 1. helmikuuta 16 paikkakunnalla. Nyt mukana on jo 18 paikkakuntaa: Muut paikkakunnat ovat Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kemi, Kotka, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Loviisa, Maarianhamina, Mikkeli, Oulu, Pori, Pyhäjoki, Rovaniemi, Tampere, Turku, Vaasa.

Keskustanuoret liittyvät muiden poliittisten nuorisojärjestöjen kanssa mukaan kampanjaan virallisesti maaliskuun alussa, jolloin aiheesta pidetään tiedotustilaisuus. Voit kuitenkin tulla mukaan kampanjaan monella tavalla:

- Lähetä alla olevaa suomen- ja ruotsinkielistä sähköpostipohjaa omissa verkostoissasi 10 000 sitoumuksen keräämiseksi sunnuntaihin mennessä.

- Liity Ydinvoima kuuluu menneisyyteen -Facebook-ryhmään

- Tule toimintaan mukaan mainituissa kaupungeissa, tai perustaa oman kampanjaryhmän omalla paikkakunnallasi. Lisätietoja perustamisesta Maria Nuutiselta, puhelin 040 554 1851 tai maria.nuutinen@ydinvoima.fi

Paikalliset tapahtumat, joihin voi tulla katsomaan meininkiä:

Lisätietoa ja paikkakuntien mediavastaavien yhteystiedot:

Äänestetään ydinvoima historiaan, ja uusiutuvat Suomen kartalle!

Kampanjaterveisin,
Tuomas Vanhanen