Juho Kumpulainen: Millä perusteilla vuokralaiset valitaan tulevaisuudessa?

08.06.2010

Millä perusteilla vuokralaiset valitaan tulevaisuudessa?

Toimittaja Marja Salmela kirjoitti (HS Kaupunki 7.6) Helsingin kaupungin suunnitelmista yhtiöittää vuokratalojen hallinta yhdeksi yhtiöksi. Ajatus ei ole uusi ja sinänsä se on teoriassa tehostamista ja ulkoistamista vastaava.

Olen aina hieman ihmetellyt, että miten noin parin miljardin lainasta maksetaan samaa tai korkeampaa korkoa kuin mitä yksittäinen asunnonostaja maksaa. Vakuushan näissä kaupungin omistamissa kohteissa on "pommin varma", joten luulisi löytyvän ulko- tai kotimainen lainaaja, joka tyytyisi pienempäänkin tuottoon.

Kysymys lienee järjestelmästä, jossa yksittäinen taloyhtiön toimitusjohtaja ei ole taloudenpidostaan vastuussa kenellekään, yhtiökokousta kun ei ole ja asukastoimikuntien vaikutusmahdollisuudet ovat erittäin rajalliset.

Käyttövastikkeiden tasaus johti mittaviin ja osin tarpeettomiin korjauksiin ja tuhlailevaan hallintoon. Nyt pääomavuokrien tasaus johtaa tilanteeseen, jossa vuokrataso ei vapaarahoitteisten tavoin riipu sijainnista.

Millä perusteella vuokralaiset jatkossa valitaan? Jätkäsaaren uusiin asuntoihin lienee lievästi enemmän tunkua kuin samaan hintaan Pohjois-Haagan, Maunulan ja Herttoniemen vanhoihin. Nythän tilanne on se, että esimerkiksi Pohjois-Haagaan uudet asukkaat ovat pelkästään maahanmuuttajia.

Onko tarkoitus jatkaa siten, että Suomessa syntyneet siirtyvät uusiin keskustan asuntoihin, ja kaupunki sekä valtio maksavat laidoilla asuvien vuokrat, joten keskustassa kaupungin taloissa asumista subventoidaan tuntuvasti vuokran tasauksella?

Ei kai tässä avata uutta korruptiokanavaa? Ainakaan talotoimikunnilla ei kaupunginlaajuisesti ole enää sitäkään teoreettista vaikutusmahdollisuutta kuin nyt. Yksi ääni yhdessä hallituksessa ei paljon paina päätöksenteossa.

Juho Kumpulainen