Euroopan mestaruuksia ja kaksinkertaistamista

06.07.2006

Funktionalistisen arkkitehtuurin helmen, Helsingin Velodromin, arkkitehti Georg Hilding Ekelund olisi pyörähdellyt varmasti tänään haudassaan, jos hänelle olisi välitetty liikkuvaa kuvaa tuolta auringossa valkeana hohtavalta kaltevalta radalta ja sen katsomoista. Velodromia kiersivät vastapäivään ympäri kuskit allaan pyörät, jotka olivat kuin radan perinteitä kunnioittaen riisuttu kaikesta ylimääräisestä, funktionalismia parhaimmillaan. Sellainen oli näitten ajojen pyörämuoti. Alkamassa oli nimittäin fillarilähettien EM-kisojen ensimmäinen kilpailupäivä.

Katsomossa tunnelma oli rento. Ainoan poikkeuksen omaan rentoon olooni toivat ne muutamat tiukat poliittiset keskustelut, joita lehtereillä käytiin.
 
Yhtä aikaa fillarilähettien EM-kisojen kanssa on Helsingissä käynnissä pyöräilyn kaksinkertaistamiskampanja, ollut muuten jo vuodesta 1996 lähtien. Silloin se suurella poliittisella yksimielisyydellä siunattiin - ja unohdettiin. Vuodesta 1996 vuoteen 2002 pyöräilijöiden määrä ei ollut kaksinkertaistunut, vaan noussut ehkä kymmenellä prosentilla. Siispä tätä suureksi menestykseksi osoittautunutta kampanjaa päätettiin jatkaa. Vuonna 2005 pyöräilijöiden määrä oli jälleen turvallisesti laskenut vuoden 1996 tasolle. Muutaman kaupungin työntekijän toimenkuvaan se kuitenkin edelleen kuuluu. Vaan minkäpä raukkaparat voivat, kun tavoite on ylhäältäpäin annettu, mutta resursseja ei ole muistettu projektiin osoittaa.
 
Samaan aikaan kun 350 miljoonan euron keskustatunneli- ja puolen miljardin euron länsimetrohankkeet Helsingissä etenevät, polkee pyöräilynedistäminen tiukkaan vastatuuleen ja ylämäkeen, kun alle on annettu pyörä, josta puuttuvat ketjut. Satulassa on vain pysyteltävä. Siksipä mekin näistä aiheista puhelimme.
 
Koska kaupunkimme keskustassa on tänään enemmän autoja kuin koskaan ja ilmanlaatu keväisin vaarallisen heikko, olisi suotavaa, että kaupunki hylkäisi länsimetrosuunnitelman ja keskustatunnelin. Edellinenhän ei vaikuta YVA-tutkimuksen mukaan ainakaan positiivisesti joukkoliikenteen käyttäjämääriin ja jälkimmäisen uskotaan yleisesti vain entisestään lisäävän autoliikennettä keskustassa.
 
Jos keskustatunneliajatus hylättäisiin, jäisi meille 350 miljoonaa euroa rahaa ja Länsisataman satamarata käytettäväksi liikenteelle. Rataa pitkin voisi sitten laittaa kulkemaan saksalaistyyppisen pikaratikan ja jatkaa sitä koko rahalla eli reilun 60 kilometrin matkalle ympäri Espoota ja Helsinkiä. Näin emme enää tarvitsisi 9 kilometrin metroinvestointia ja meillä olisi 550 miljoonaa euroa tätä rahaa käytettävänä vaikkapa kevyen liikenteen edistämiseksi. Tällä rahalla voisimmekin rakentaa vaikka kevyen liikenteen sillan Laajasalosta ja uudelta Kruunuvuoren rannalta Katajanokalle sekä sieltä kunnon pyöräbaanan Kauppatorille. Lyhenisi matka-aika Itä-Helsinkiin huomattavasti. Seuraavaksi voitaisiin rakentaa mahtava pyöräliikennekeskus Töölönlahden alueelle ja ostaa kunnon polkupyörä jaettavaksi jokaiselle helsinkiläiselle. Lopuilla rahoilla voidaan sitten rakentaa vaikkapa kunnon pyörätelineitä, -teitä ja teettää pyöräilyoppaita meille ja muualle. Eiköhän se pyöräilijöiden määrä näillä resepteillä kaksinkertaistuisi?
 
Tällaisia ajatuksia mieleeni juolahti EM-kisoja seuratessani. Tänään joudumme kuitenkin toteamaan kuten pyöräharrastaja Uula ennen kisoja kuullessaan kaksinkertaistamiskampanjasta: ”Ainoa merkki kampanjasta on poliisin tehotarkastukset pyöräilijöille." Poliisille voisimme vinkiksi kertoa, että pyöräily ei tule nykyisillä eväillä kaksinkertaistumaan, joten valvonta vuoden 1996 tapaan riittää.
 
Ai niin. Kuka voitti fillarilähettien EM-kisat? Täytyy kysyä Riku Koivunevalta, entiseltä fillarilähetiltä. ”En tiedä ja ei sillä ole mitään väliä.” Eipäs olekaan. Lajeja on monta ja tärkeintä on, että ketjua riittää ja jokainen meistä pääsee taas kohta pyörän selkään ja nauttimaan kesästä.
 
Riku Eskelinen 050-5727782